مقالات

article image

10 پردازنده گرافیکی برتر

در این مقاله نگاهی اجمالی در مورد هوش مصنوعی و کاربرد های آن داریم ، همچنین قصد داریم 10 پردازنده گرافیکی برتر سال 2022 را معرفی کنیم ، پس با ما همراه باشید.

  • هوش مصنوعی چیست؟

         هوش مصنوعی(AI) شاخه ای گسترده از علوم کامپیوتر است که با ساخت ماشین های هوشمند قادر به انجام وظایفی هستند که به هوش انسانی نیاز دارند.

  • هوش مصنوعی چگونه کار می کند؟

رویکردها و مفاهیم هوش مصنوعی بار اول کمتر از یک دهه پس از شکستن دستگاه رمزگذاری انیگما و کمک به نیروهای متفقین برای پیروزی در جنگ جهانی دوم تغییر کرد،پس از آن، آلن تورینگ ریاضیدان، با یک سوال ساده تاریخ را برای بار دوم تغییر داد: "آیا ماشین ها می توانند فکر کنند؟"

مقاله تورینگ "ماشین آلات محاسباتی و هوش"  آزمون تورینگ و نتایج آن، هدف و چشم انداز اساسی هوش مصنوعی را ایجاد کرد.

در واقع، هوش مصنوعی شاخه ای از علوم کامپیوتر است که هدف آن پاسخ مثبت به سوال تورینگ است. این تلاش برای تکرار یا شبیه سازی هوش انسانی در ماشین ها است.

هدف گسترده هوش مصنوعی سوالات و بحث های زیادی را به وجود آورده است. به حدی که هیچ تعریف واحدی از این رشته به طور کلی پذیرفته نشده است.

هوش مصنوعی و پردازشگر های گرافیکی:

واحدهای پردازش گرافیکی یا GPU ها پردازنده های تخصصی با حافظه اختصاصی برای انجام عملیات پردازش سریع هستند. GPU برای کارهای یادگیری عمیق بسیار مفید است زیرا به کاهش زمان آموزش با اجرای همه عملیات ها به طور همزمان به جای یکی پس از دیگری کمک می کند. پردازنده‌های گرافیکی می‌توانند به طور موثر با عملیات پیچیده مقابله کنند و به توابع یادگیری عمیق مانند دستکاری ماتریس در پیش نیازهای محاسباتی و قدرت محاسباتی کمک کنند.برخی از جنبه‌های رایجی که هنگام انتخاب یک GPU برای پروژه خود باید به آنها توجه کرد شامل رم GPU، هسته‌ها و هسته‌های تانسور است. در این مقاله، تعدادی از GPU هایی را که برای پروژه های یادگیری عمیق مناسب هستند، لیست می کنیم.

1. ZOTAC GeForce GTX 1070

کارت گرافیک ZOTAC GeForce GTX 1070 Mini یک کارت گرافیک مینیاتوری است که ویژگی های بسیاری را در خود جای داده است. این پردازنده گرافیکی با الهام از معماری پاسکال NVIDIA، عملکرد بالا، پهنای باند حافظه بهبود یافته و بهره وری انرژی را با معماری جدید Maxwell با کارایی بالا ارائه می دهد. این تراشه بر روی تراشه GP104 اجرا می‌شود که فرکانس آن به 1708 مگاهرتز می‌رسد و به کاربر اجازه می‌دهد بازی‌ها را با کیفیت 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه اجرا کند. این کارت گرافیک برای سه کانکتور 1.4 پورت نمایشگر و 2 پورت HDMI 2.0b به یک کانکتور برق هشت پین PCI نیاز دارد.

ZOTAC GeForce GTX 1070  دارای دو فن و یک صفحه پشتی فلزی است که به کارت اجازه می دهد تا عناوین VR را مدیریت کند زیرا کارآمدی بسیار خوبی دارد. ویژگی گرافیکی نوآورانه آن با فناوری ترکیب شده است که به آن اجازه می دهد کامپیوتر را به عنوان پلتفرم بازی های AAA دوباره تعریف کند.

NVIDIA GeForce RTX 2060.2

GeForce RTX 2060 از معماری تورینگ NVIDIA استفاده می‌کند که عملکرد بالاتر و قدرت ردیابی پرتوهای بلادرنگ را تضمین می‌کند. RTX 2060 عملکردی تا شش برابر در مقایسه با نسخه های قبلی خود ارائه می دهد. GPU با قابلیت دوگانه ای که به کاربر امکان بازی و پخش همزمان آن را با کیفیت برتر می دهد، گزینه مناسبی برای بازی های کامپیوتری فشرده گرافیکی است. این سیستم از یک ساعت تقویتی 1680 مگاهرتز، یک فریم بافر به ارزش 6 گیگابایت GDDR6 و سرعت حافظه 14 گیگابیت بر ثانیه تغذیه می کند.

NVIDIA Tesla K80.3

این پردازنده گرافیکی می‌تواند انرژی مرکز داده را ذخیره کند و در عین حال توان عملیاتی را در برنامه‌های دنیای واقعی افزایش دهد. این ویژگی به معنای بهبود عملکرد GPU است. هسته شامل طراحی دو پردازنده گرافیکی، 24 گیگابایت حافظه GDDR5، پهنای باند حافظه 480 گیگابایت بر ثانیه، حفاظت ECC برای افزایش قابلیت اطمینان و بهینه سازی سرور است.این پردازنده گرافیکی دو پردازنده گرافیکی را برای افزایش عملکرد ترکیب می کند. NVIDIA Tesla K80 یک کارت دو اسلات است که از یک کانکتور برق 1×8 پین انرژی می گیرد.

NVIDIA GeForce GTX 1080.4

NVIDIA GeForce GTX 1080  با معماری معروف پاسکال NVIDIA، عملکرد و کارایی انرژی را بهبود بخشیده است. NVIDIA ادعا می‌کند که پاسکال می‌تواند سه برابر عملکرد کارت‌های گرافیکی نسل قبلی را همراه با فناوری‌های جدید بازی و تجربیات موفقیت‌آمیز VR ارائه دهد. ویژگی های منحصر به فرد GTX آن شامل مواد درجه یک و فناوری خنک کننده اتاق بخار است.این پردازنده گرافیکی از DirectX 12 پشتیبانی می کند و دارای یک تراشه بزرگ با 7200 میلیون ترانزیستور است. همچنین به‌روزرسانی‌هایی را برای یک چارچوب معماری جدید، دو برابر شدن رم بافر فریم، سرعت حافظه 30 درصد بیشتر و مقدار بیشتری از ساعت تقویتی به کاربران ارائه می‌دهد.

NVIDIA GeForce RTX 2080.5

این شرکت با استفاده از معماری تورینگ نسل بعدی NVIDIA، ادعا می‌کند که عملکرد 6 برابری نسبت به کارت‌های گرافیک نسل قبل دارد.

GPU دارای یک فن 13 پره دو محوره همراه با یک محفظه بخار برای عملکرد خنک تر و بی صداتر است. NVIDIA حافظه 8 گیگابایتی GDDR6 را با این مدل جفت کرده است که با استفاده از یک رابط حافظه 256 بیتی متصل شده است. پردازنده گرافیکی در فرکانس 1515 مگاهرتز کار می کند که می تواند تا 1710 مگاهرتز افزایش یابد.

NVIDIA GeForce RTX 3060.6

NVIDIA GeForce RTX 3060 مبتنی بر معماری Ampere NVIDIA است - فریم ورک نسل دوم  ,RTX این سیستم «هسته‌های ردیابی پرتو و هسته‌های تانسور، چند پردازنده‌های جریانی جدید و حافظه پرسرعت  G6را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، پردازنده گرافیکی  NVIDIA's Deep Learning Super Sampling - هوش مصنوعی این شرکت که نرخ فریم را با کیفیت تصویر برتر با استفاده از چارچوب پردازشی Tensor Core AI افزایش می‌دهد، ترویج می‌کند.این سیستم شامل 152 هسته تانسور و 38 هسته شتاب ردیابی اشعه است که سرعت برنامه های یادگیری ماشین را افزایش می دهد. ابعاد کارت 242 میلی متر طول، 112 میلی متر عرض با محلول خنک کننده دو شیار می باشد.

NVIDIA Titan RTX.7

NVIDIA Titan RTX یک ابزار مفید برای محققان، توسعه دهندگان و سازندگان است. این پردازنده گرافیکی به دلیل معماری تورینگ، 130 تنسور TFLOP، 576 هسته تانسور و 24 گیگابایت حافظه GDDR6 است. علاوه بر این، GPU با تمام فریم ورک‌های معروف یادگیری عمیق و NVIDIA GPU Cloud سازگار است.

NVIDIA Titan RTX یک کارت دو اسلات با قابلیت DirectX 12 Ultimate است. این امر پشتیبانی از ردیابی پرتوی سخت افزاری و سایه با نرخ متغیر را ایجاد می کند.

ASUS ROG Strix Radeon RX 570.8

ASUS ROG Strix Radeon RX 570 دارای تعداد هسته بالاتر، فناوری تقویت ساعت بهتر و حافظه سریعتر است. GPU علاوه بر این از پردازنده گرافیکی Navi 14 استفاده می کند، دارای سرعت کلاک بازی 1737 مگاهرتز و ساعت تقویتی 1845 مگاهرتز است. حافظه 8 گیگابایتی GDDR6 آن روی یک گذرگاه 128 بیتی قرار دارد و با فرکانس 1750 مگاهرتز با پهنای باند 224 گیگابیت بر ثانیه کار می کند. این کارت گرافیک با توان باند کل 130 وات خود امکان تجربه بازی پیشرفته را نیز فراهم می کند.

NVIDIA Tesla V100.9

NVIDIA Tesla V100 با پردازنده‌های گرافیکی مرکز داده مبتنی بر هسته Tensor بسیار پیشرفته است. بر اساس معماری ولتا NVIDIA، GPU عملکرد هوش مصنوعی و یادگیری عمیق را تا حد زیادی سرعت می بخشد. به عنوان مثال، یک سرور V100 در ارائه اجرای صدها CPU سنتی ماهر است. این سیستم از 640 هسته Tensor تشکیل شده و دارای عملکرد 130 ترافلاپس و نسل بعدی NVLink است.

NVIDIA A100.10

NVIDIA A100 امکان استفاده از هوش مصنوعی و شتاب دهنده های یادگیری عمیق را برای شرکت ها فراهم می کند. GPU دارای محاسبات با کارایی بالا (HPC)، شتاب افزایش یافته، و تجزیه و تحلیل داده ها برای در بر گرفتن چالش های پیچیده کامپیوتری است. قدرت بالای آن به آن اجازه می‌دهد تا هزاران GPU را مقیاس‌بندی کند و حجم کار را بر روی چندین نمونه تقسیم کند. این سیستم دارای عملکرد نزدیک به 624 ترافلاپس برای یادگیری عمیق، نسل بعدی NVLink و 40 گیگابایت حافظه GPU با عملکرد بالا است.

در این مقاله قصد بر توضیح مختصر پیرامون 10 پردازنده ی گرافیکی برتر در پردازش و رندرینگ پروژه های  هوش مصنوعی و یادگیری عمیق داشتیم.GPURUN  با بهره مندی از جدید ترین کارت گرافیک های روز دنیا همراه شما در انجام تمامی پروژه های هوش مصنوعی , یادگیری عمیق و یادگیری ماشین می باشد. 

برای مشاوره و راهنمایی بیشتر می توانید باکارشناسان ما در GPURUN در ارتباط باشید.