مقالات

article image

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی چست؟

بستگی به این دارد که این سوال از چه کسی پرسیده می شود؟در دهه 1950، پدران این رشته، مینسکی و مک کارتی، هوش مصنوعی را به عنوان هر کار انجام شده توسط ماشین توصیف کردند که قبلاً به هوش انسانی نیاز داشت.بدیهی است که این یک تعریف نسبتاً گسترده است، به همین دلیل است که گاهی اوقات بحث هایی را در مورد اینکه آیا چیزی واقعاً هوش مصنوعی است یا خیر می شنوید.تعاریف مدرن از معنای ایجاد هوش واضح تر است. فرانسوا شولت، محقق هوش مصنوعی در گوگل و خالق کتابخانه نرم‌افزار یادگیری ماشینی Keras، می‌گوید که هوش به توانایی سیستم برای انطباق و بداهه‌سازی در یک محیط جدید، تعمیم دانش و کاربرد آن در سناریوهای ناآشنا گره خورده است.او گفت: «هوش مجموعه فعالیت هایی است که با انجام آن مهارت‌های جدیدی را که قبلاً برای آن‌ها آماده نبودید، به دست می‌آورید.

"هوش به خودی خود مهارت نیست؛ آنچه شما می توانید انجام دهید نیست؛ مهم این است که چقدر خوب و کارآمد می توانید چیزهای جدید یاد بگیرید."

این تعریفی است که بر اساس آن سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی مدرن، مانند دستیارهای مجازی، به‌عنوان «هوش مصنوعی باریک» مشخص می‌شوند، توانایی تعمیم آموزش خود در هنگام انجام مجموعه‌ای محدود از وظایف، مانند تشخیص گفتار یا بینایی رایانه.به طور معمول، سیستم‌های هوش مصنوعی حداقل برخی از رفتارهای زیر مرتبط با هوش انسانی را نشان می‌دهند: برنامه‌ریزی، یادگیری، استدلال، حل مسئله، بازنمایی دانش، ادراک، حرکت، و دستکاری و تا حدی هوش اجتماعی و خلاقیت.

کاربردهای هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی امروزه در همه جا وجود دارد، برای توصیه به خرید بعدی آنلاین، برای درک آنچه که به دستیاران مجازی می گویید، مانند الکسای آمازون و سیری اپل، برای تشخیص اینکه چه کسی و چه چیزی در یک عکس است، تشخیص کلاهبرداری کارت های اعتباری و هزاران مورد دیگر قابل استفاده است.

انواع هوش مصنوعی:

1. هوش مصنوعی محدود (Artificial Narrow Intelligence)

2. هوش مصنوعی عمومی (Artificial General Intelligence)

3. سوپر هوش مصنوعی (Artificial Super Intelligence)

-------------------------------------------------------------------------------------

1. هوش مصنوعی محدود (ANI) که به عنوان هوش مصنوعی ضعیف نیز شناخته می‌شود، کاربرد فناوری‌های هوش مصنوعی برای فعال کردن سیستمی با عملکرد بالا است که هوش انسانی را برای یک هدف اختصاصی تکرار می‌کند - و شاید از آن پیشی بگیرد. (ANI) که امروزه در جهان ما وجود دارد هوشی است که برای انجام یک کار واحد برنامه ریزی شده است – خواه برای بررسی آب و هوا ، بازی شطرنج ، یا تجزیه و تحلیل داده های خام برای نوشتن گزارش های روزنامه نگاری باشد.سیستم های ANI می توانند در زمان واحد یک کار را انجام دهد و اطلاعات را از یک دیتا ست خاص جمع آوری می کند. در نتیجه ، این سیستم ها نمی توانند بیش از یک وظیفه ای که برای انجام آنها تعریف شده است کار دیگری انجام دهند. دستیارGoogle ، Google Translate ، Siri و سایر ابزارهای پردازش زبان طبیعی نمونه هایی از Narrow AI هستند.

2. هوش مصنوعی عمومی(AGI)  به ماشین‌هایی اطلاق می شود که دارای هوش انسانی هستند. . به عبارت دیگر ،AGI  می تواند هر وظیفه فکری را که یک انسان می تواند انجام دهد را،  با موفقیت انجام دهد. این نوعی هوش مصنوعی است که ما در فیلم هایی مانند “او” یا سایر فیلم های علمی تخیلی می بینیم که در آن انسان ها با ماشین ها و سیستم عامل هایی که دارای آگاهی و احساسات هستند و تحت تأثیر احساسات و خودآگاهی قرار دارند ، در تعامل هستند. از AGI انتظار می رود که بتواند استدلال کند ، مشکلات را حل کند ، در زمان عدم قطعیت قضاوت کند ، برنامه ریزی کند ، یاد بگیرد ، دانش قبلی را در تصمیم گیری ادغام کند و مبتکر ، دارای قوه تخیل و خلاق باشد.اما برای دستیابی ماشین  به هوشی شبیه به انسان ، نیاز است که قادر به تجربه و آگاهی باشند

3. ابر هوش یا سوپر هوش مصنوعی(ASI) عاملی فرضی است که دارای هوشی بسیار فراتر از باهوش ترین و با استعدادترین ذهن انسان است. «فوق هوش» همچنین ممکن است به ویژگی سیستم های حل مسئله اشاره داشته باشد، خواه این شایستگی های فکری سطح بالا در عواملی که در جهان عمل می کنند تجسم یافته باشند یا نه.

 

کارخانه هوش مصنوعی GPURUN  با دارا بودن پیش از 500 عدد  سرور هوش مصنوعی, آماده خدمت رسانی به تمامی کاربران برای ارائه خدمات هوش مصنوعی به صورت اجاره کارت گرافیک مجازی و خدمات رندر آنلاین می باشد.