مقالات

article image

هوش مصنوعی را چگونه یاد بگیریم؟

در این مقاله می خواهیم در مورد ورود به دنیای هوش مصنوعی صحبت کنیم. هوش مصنوعی یک موضوع و یک رشته بسیار هیجان انگیز برای مطالعه است. فناوری های مرتبط با این رشته روز به روز در حال گسترش هستند. اگر بخواهید به صورت خودآموز وارد این موضوع تحقیقاتی شوید ممکن است در ابتدا دشوار باشد. اما باید بدانید منابع و دوره های آموزشی بسیاری برای مبتدیان وجود دارد. به عبارت دیگر ما در مقاله می خواهیم به پاسخی برای سوال زیر برسیم:

افراد مبتدی که علاقه مند به یادگیری هوش مصنوعی هستند و تصمیم به ورود به این رشته را دارند مهم ترین چیزی که باید بدانند چیست؟

۱. ریاضیات مربوط به یادگیری ماشین را درک کنید

متخصصان و توسعه دهندگان هوش مصنوعی باید احتمالاتی که پشت مفاهیم یادگیری ماشین است را درک کنند. توسعه دهندگان معمولی با استفاده از کتابخانه های ریاضی کارهای خود را انجام می دهند که آنها را از انجام محاسبات سخت و پیچیده راحت می کند. اما یک متخصص هوش مصنوعی باید بتواند الگوریتم های پیچیده ای را بنویسد و به راحتی آن ها را درک کند. یک متخصص هوش مصنوعی باید بتواند به درون داده ها رفته و الگوهای آن ها را کشف کند.

 

 

۲. ابتدا پایه خود را قوی کنید

قبل از شروع هوش مصنوعی و ورود به این دنیا بهتر است پایه قوی برای ورود به این کار آماده کنید. این کار می تواند با تسلط بر اصول برنامه نویسی (پایتون یکی از بهترین زبان ها برای یادگیری ماشین است)‌ و ریاضیات (جبر خطی، آمار و حساب) آغاز شود. در این مسیر شما باید تفکر الگوریتمی و انتزاعی خود را نیز تقویت کنید. شما برای تسلط بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به مدرک نیازی ندارید اما شور و اشتیاق بی نهایت نیاز است

۳. پایتون را حرفه ای یاد بگیرید.

برای ورود به دنیای هوش مصنوعی کسانی می توانند با این رشته کار کنند که خود را بالاتر از رقابت ببینند. پایتون زبان پیشنهادی برای برنامه نویسی در این زمینه است چون درک و نوشتن آن ساده است. همچنین این زبان کتابخانه ها و جامعه کاربران قابل توجهی دارد. پایتون از یادگیری ماشین پیشرفته و پیاده سازی سیستم های یادگیری عمیق پشتیبانی می کند.( فریم ورک های معروف مانند Tensorflow ، Pytroch و keras)

 

 

۴. برای پیدا کردن منابع و دوره های آموزشی در اینترنت جست و جو کنید

اگر شما واقعا علاقه مند به یادگیری  هستید می توانید به سادگی کار خود را شروع کنید. در گوگل هزاران منبع، مقاله و دوره های آموزشی رایگان وجود دارد که می توانید برای ورود به این رشته از آن ها استفاده کنید. منایع رایگان می توانند شما را به صورت مقدماتی با این رشته آشنا کنند تا ببینید آیا این واقعا همان چیزی است که شما می خواهید؟!

 

۵. ساختن چیزهای ساده را با الگوریتم های هوش مصنوعی شروع کنید.

یکی از عوامل اصلی موفقیت در یادگیری هوش مصنوعی، ایجاد یک شهود قوی برای نحوه عملکرد سیستم های هوش مصنوعی است. یکی از راه های ایجاد چنین شهودی ساختن چیز های ساده است. به عنوان مثال پروژه ای که به آن علاقه دارید را شروع کنید و الگوریتم های هوش مصنوعی در‌ آن را از ابتدا بنویسید. اطمینان داشته باشید در این راه چیزهای زیادی خواهید آموخت مزیت طولانی مدت آن بسیار قابل توجه است.

 

۶. یاد بگیرید بینش انسان و برنامه نویسی رایانه چگونه با هم تعامل دارند.

برای اینکه یک توسعه دهنده قوی باشید باید پایه و اساس محکمی در علم داده و آمار داشته باشید. باید زبان های برنامه نویسی که در هوش مصنوعی موثر هستند را بدانید. باید بیشتر از ریاضیات مقدماتی بدانید و بتوانید داده ها را به راحتی تجزیه و تحلیل کنید. شما باید برنامه نویسی کامپیوتر را با بینش انسانی ترکیب کنید تا یک توسعه دهنده موفق باشید

 

۷. بیاموزید چگونه داده های درست را جمع آوری کنید.

هوش مصنوعی در پردازش مقدار زیادی داده به صورت همزمان بسیار عالی است. وقتی به فکر ساختن نرم افزار هوش مصنوعی هستید به وظایفی که به داده ها نیاز دارند (مانند خدمات رسانی به مشتری ها و بازاریابی) فکر کنید و نرم افزاری ایجاد کنید که کارهای سنگین و پردازش داده ها را سریعتر و آسان تر انجام دهد.

 

 

۸. وارد انجمن های آنلاین شوید.

kaggle یک انجمن آنلاین برای دانشمندان داده و دانشجویان یادگیری ماشین است. این پلتفرم به کاربران این امکان را می دهد تا مجموعه داده ها را پیدا کرده و منتشر کنند، مدل هایی را بر پایه وب بسازند، و با دیگر مهندسان یادگیری ماشین ارتباط برقرار کنند. این می تواند یک روش عالی برای یادگیری در این زمینه باشد. حتی این وبسایت مسابقاتی را در زمینه یادگیری ماشین دارد  که می توانید برای تقویت مهارت های خود در آن ها شرکت کند.

 

۹. با انواع مختلف هوش مصنوعی آشنا شوید.

هوش مصنوعی دارای بخش های مختلفی است که می توانید آن ها را مطالعه کنید. بهتر است با برنامه و هدف وارد این رشته شوید و بدانید که می خواهید در کدام بخش فعالیت کنید در مورد انواع مختلف هوش مصنوعی تحقیق کنید و دقیقا بدانید که می خواهید چه چیزی را یادبگیرد‌، چون مفاهیم بسیار زیادی برای یادگیری وجود دارد.

 

۱۰. انتظارات منطقی داشته باشید.

امروزه در مورد توسعه هوش مصنوعی هیاهوی زیادی وجود دارد که باعث می شود مردم در مورد پتانسیل فعلی آن اغراق کنند. هر چند زمینه ای بسیار هیجان انگیز برای توسعه نرم افزار و تجارت است. اما اگر کسی درباره این فناوری اطلاعات بیشتری بدست آورد به سرعت محدودیت های آن را کشف می کند.