مقالات

article image

کاربرد تری دی مکس در معماری، عمران و شهرسازی

چطور از تری دی مکس برای رشته عمران و معماری استفاده کنیم؟

در تری دی مکس این امکان برای شما مهیا شده است، که هر آنچه در طبیعت مشاهدۀ می‌کنید با این نرم‌افزار قدرتمند شبیه‌سازی کنید. فرقی نمی‌کند حجم پیش روی شما یک نمای ساختمان باشد یا یک موجود زنده  ، با تری دی مکس شما قادر هستید یک مدل سه‌بعدی دقیقاً مشابه با آنچه در دنیای حقیقی وجود دارد را با تمامی جزئیات خلق کنید.

خلق ایده های در ذهن

از شاخص ترین ویژگی های نرم افزار 3D Max می توان به خلق اثر سه بعدی و با کیفیت طرح ها و اجسامی که کاربر در ذهن خود دارد اشاره نمود. در این نرم افزار روش های گوناگونی جهت ساخت مدل ها فراهم است. مهندسین معمار جهت نمایش نماهای خارجی ساختمانی از قبیل نماهای رومی، کلاسیک و غیره و برای ارائه طرح های دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف از قبیل آشپزخانه، اتاق پذیرایی، اتاق خواب و …  از این قابلیت بهره می برند.

معماران با تری ‌دی‌ مکس به طرح پلان های خود روح بخشیده و قبل از ساخته شدن ساختمان تمامی عناصر نمای بیرونی و طراحی داخلی و حتی دکوراسیون داخلی ساختمان را با بهترین کیفیت ببینند و تغییرات دلخواه را روی آن اعمال کنند.

با فراگیری حرفه ای نرم افزار 3D Max می توان از بازار پر درآمد حوزه معماری ساختمان و طراحی دکوراسیون کسب درآمد نمود.

 

 طراحی و مدلسازی محوطه و لنداسکیپ به وسیله تری دی مکس

طراحی محوطه هم از کاربرد های نرم افزار تری دی استودیو مکس در معماری است ،

محوطه سازی ها ، استخر ، آبنما و تمام قسمت های محوطه با این نرم افزار و پلاگین های آن ساخته می شوند

و نرم افزار می توان به صورت خیلی واقعی آن را بوجود آورد .

طراحی محوطه در تمام پروژه های معماری دیده می شود و جذابیت بصری ویژه ای به پروژه اضافه می کند ،

در نرم افزار های دیگر ممکن است به پای واقعی بودن تری دی استودیو مکس نرسد و توانایی رقابت با این نرم افزار را نداشته باشد.

 

 رندر گرفتن

رندر گرفتن در واقع همان تهیه خروجی به صورت تصویری از برنامه و محیط نرم افزار است. این کار توسط مجموعه ای از دستورات و برنامه های گرافیکی به نام  موتور رندر تهیه می شود. این ویژگی نرم افزار تری دی مکس به طراح این امکان را می دهد که ایده و طرح خود را به بهترین نحو با ارائه تصویری به کارفرما ارائه دهد. پلاگین V-Ray از معروف ترین پلاگین های رندرگیری در نرم افزار 3Dmax است که در میان مهندسین معماری از مقبولیتی بیشتری نسبت به دیگر پلاگین های رندرگیری برخوردار است. شایان ذکر است هر چه تعداد اجسام، تکستچرها (Textures)، نورپردازی و سایه ها و … در طرح بیشتر استفاده شده باشد به همان نسبت نیز زمان پرداخت صحنه طول خواهد کشید.

رندر نوع متریال، رنگ پنجره ها، کفپوش ها، شیرآلات و … ، و همچنبن نورپردازی در این نرم افزار می تواند به طرز غیر قابل باوری طبیعی باشد، به قدری که گاهی تشخیص یک رندر خوب و عکس واقعی دشوار خواهد بود. به همین دلایل معماران در صورت بهره بردن از آموزش تری دی مکس حرفه ای می توانند طرح های خود را به بهترین نحو بصورت کاملا سه بعدی در اختیار کارفرما قرار دهند.

 

یک موتور رندر به اسم Arnold renderer که به تازگی در دسترس قرار گرفته است،

از پلاگین های جدید و کاربردی این نرم افزار است.

از دیگر موتورهای رندر که برای تری دی مکس استفاده می شوند می توان موارد زیر را نام برد:

  • V-ray
  • Corona
  • Octane
  • Redshift

سازگاری با دیگر نرم افزارها

از دیگر کاربردهای نرم افزار 3D Max در معماری قابلیت فراخوانی (Import) ) مدل های ایجاد شده در نرم افزارهای دیگر در نرم افزاری تری دی مکس است. این امکان سبب می شود مدل های ساخته شده در نرم افزار های دیگر مجددا در نرم افزار تری دی مکس ایجاد نشود و از همان مدل ها استفاده کرد. به عنوان نمونه می توان پلان دو بعدی رسم شده در نرم افزار AutoCAD را در این نرم افزار به صورت سه بعدی تبدیل کرد. شایان ذکر است به واسطه قابلیت های نرم افزار تری دی مکس، استفاده از حالت سه بعدی نرم افزار اتوکد مرسوم نیست.

 

شبیه سازی سازه ها عمرانی  در تری دی مکس

بهترین روش که یک مهندس عمران میتواند برای پروژه های خودش تبلیغ کند و حتی آن ها را به کارفرما نمایش دهد  شبیه سازی سازه ها در تری دی مکس است، این کار باعث بازخورد بهتر در کار و نمایش سازه های مختلف خواهد شد.

 به عنوان مثال نمایش یک سقف کوبیاکس که به راحتی میتوانیم بعد از نمایش و معادل سازی ستون ها روند تکمیل آن را در پروژه نشان دهیم و به عنوان نمونه کار در دفتر کار خودمان و حتی وب سایت یا پیج شخصی خودمان قرار دهیم .

این کار به جذب مشتری کمک بزرگی میکند     

 

شبیه سازی قوانین فیزیک در تری دی مکس

یکی از مهم ترین کارهایی که با تری دی مکس می توانیم در رشته عمران انجام دهیم  نمایش فشار حجم ها و ابعاد سازه  و تنش و وزن بر روی مدلها خواهد بود .

نحوه شبیه سازی حرکت زنجیر ، تخریب دیوار ، ریزش اجسام در داخل یک آبجکت و حرکت های دومینو همگی نمونه هایی از شبیه سازی قوانین فیزیک درتری دی مکس  است .

در این نوع آموزش ها شما با کمی خلاقیت میتوانید مدل هایی که در ذهن خودتان دارید را شبیه سازی کنید و به راحتی کلید های حرکتی را برای آنها تعریف کنید .

 

نمایش قرارگیری تیر و ستون ها و شروع عملیات و ماشین آلات در تری دی مکس

در پروژه های بزرگ شما می توانید حتی تمام مراحل ساخت و حرکت ماشین آلات و حتی کارگرها را نمایش دهید. که در شروع پروژه بسیار کاربر پسند خواهد بود.

-انبارها، محل تخلیه بار، و بارگیری توسط کارگرها، ورودی و خروجی ماشین ها، تابلو های هشدار و غیره همگی از قابلیت های طراخی در تری دی مکس است .

 

طراحی و نمایش سیالات و عواملی مانند بار در فضای تری دی مکس برای عمران

باتری دی مکس می توانید نمایش گرافیکی از فشار آب در یک سطح و حرکت سیالات یا خروج آن در سد را نمایش می دهیم. حتی با تری دی مکس میتوانید حرکت نمایش توربین مولد و باز و بسته شدن دریچه را شبیه سازی کنید ،تمام این فرآیند تولید بهصورت انیمیشن ساخته میشود و در پروژه های بزرگ می تواند جدا از بحث رزومه کاری ،درآمدزایی بسیار بالایی را برای تیم مهندسی به ارمغان آورد و در نهایت تمام خواسته های مهندسین عمران در نرم افزارهای تری دی مکس به صورت گرافیکی و فقط برای نمایش و ارائه آماده است.

آیا نرم افزار تری دی مکس را به عنوان مهندس عمران شروع کنم؟

با توجه به نرم افزارهایی که برای شما تعریف شده و حس رقابت در بازار امروز ، بهتر است پروژه های خودتان را زیبا تر کنید تا به درآمد بهتر در رشته عمران برسید.

آیا تری دی مکس نرم افزار سختی است برای عمران

خیر با توجه به این که عمرانی ها همیشه درگیر معادلات و مسائل هستند در این مواقع بهراحتی میتوانند نرم افزار و خواسته ها را تحلیل کنند و به بهترین خروجی برسند.