مقالات

article image

چند نمونه از حضور پررنگ هوش مصنوعی در زندگی روزمره

هوش مصنوعی، نقش مهمی را در زندگی روزمره مردم سراسر جهان بر عهده دارد و تاثیر آن به اندازه‌ای است که نمی‌توان زندگی را بدون وجود هوش مصنوعی تصور کرد.

به گزارش فوربس، هنگامی که صحبت از هوش مصنوعی به میان می‌آید، شاید این طور تصور شود که هوش‌ مصنوعی فقط موضوع مورد تمرکز غول‌های فناوری است و تاثیری بر زندگی روزمره ندارد اما واقعیت این است که هوش مصنوعی می‌تواند زندگی بیشتر مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

در این گزارش، به بهترین نمونه‌های استفاده از هوش مصنوعی در زندگی روزمره اشاره می‌شود.

 

فناوری تشخیص چهره در تلفن همراه

یکی از نخستین ابزاری که همه افراد از هنگام صبح با آن سر و کار دارند، تلفن همراه است. هنگامی که قفل تلفن همراه با کمک فناوری‌های بیومتریک مانند فناوری تشخیص چهره باز می‌شود، از هوش مصنوعی استفاه می‌کند.

در فرآیند تشخیص چهره، حدود ۳۰ هزار نقطه مادون قرمز نامرئی روی چهره قرار می‌گیرند و تصویر او را ثبت می‌کنند. سپس سیستم تشخیص چهره با کمک الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، چهره ثبت شده را با تصاویر ذخیره شده از چهره مالک تلفن همراه مقایسه می‌کند تا تشخیص دهد فردی که قصد باز کردن قفل تلفن را دارد، مالک آن است یا خیر.

 

 

رسانه‌های اجتماعی

بسیاری از افراد پس از باز کردن قفل تلفن همراه خود، به بررسی حساب خود در رسانه‌های اجتماعی مانند توئیتر می‌پردازند تا در جریان رخدادهای جدید قرار بگیرند. هوش مصنوعی نه تنها برای شخصی‌سازی آنچه کاربر در این رسانه‌ها می‌بیند، به کار می‌رود بلکه اخبار دروغین را شناسایی می‌کند .

جستجو در گوگل

در حال حاضر بیشتر افراد نمی‌توانند حتی یک روز خود را بدون جستجو در گوگل سپری کنند. موتورهای جستجو بدون کمک هوش مصنوعی نمی‌توانند به بررسی کل اینترنت بپردازند و پاسخی به کاربر ارائه دهند.

برخی تبلیغاتی که به نظر می‌رسد همیشه در تعقیب کاربر هستند نیز با کمک هوش مصنوعی فعال می‌شوند. این تبلیغات، بر اساس سابقه جستجوی کاربر و مطالبی که به نظر می‌رسد برای کاربر ارزمند هستند، فعال و شخصی‌سازی می‌شوند.

 

خدمات پخش موسیقی و رسانه

شاید از خود بپرسید که کاربرد هوش مصنوعی در این موضوع چیست؟

خدمات پخش موسیقی و رسانه‌ای که ما به صورت روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم نمونه‌های شگفت انگیز دیگری از هوش مصنوعی هستند. هوش مصنوعی با توجه به اینکه از Spotify، Netflix یا YouTube استفاده می کنید، توصیه‌هایی را مطابق با سلیقه شما ایجاد می‌کند.

دفعه بعد که یک ویدیوی پیشنهادی را در YouTube پخش می‌کنید یا یک نمایش پیشنهادی را در Netflix یا هر رسانه دیگری  تماشا می‌کنید، به یاد داشته باشید که هوش مصنوعی در حال کار است و بر اساس شناختی که از ‌علاقه شما به دست آورده است اولویت مطالب را در فید شما تعیین می‌کند.

 

 

اتومبیل های هوشمند و هواپیماهای بدون سرنشین

با نگاهی به سال های گذشته, استفاده از ماشین کاملاً اتوماتیک یک رویا بود اما با این حال ، اکنون شرکت هایی مانند تسلا پیشرفت زیادی کرده اند که در حال حاضر گروهی از اتومبیل های نیمه اتوماتیک در جاده ها داریم.

شرکت هایی مانند آمازون ,والمارت سرمایه گذاری زیادی در برنامه هایی برای ارسال سفارشات با هواپیماهای بدون سرنشین می کنند و خیلی زودتر از آنچه انتظارش را دارید به واقعیت تبدیل خواهد شد. اگر فکر می کنید که خیلی دور از ذهن است, توجه داشته باشید که نظامیان سرتاسر دنیا از قبل از این برنامه .های موفق هواپیمای بدون سرنشین استفاده می کرده اند.

اتومبیل های تسلا نمونه ای از چگونگی تأثیر هوش مصنوعی بر زندگی روزمره ما هستند. آیا می دانید که تمام اتومبیل های تسلا به هم متصل هستند و چیزهایی که اتومبیل شما یاد می گیرد در تمام اتومبیل ها به اشتراک گذاشته شده است!

این بدین معناست که اگر مجبور شوید در یک پیچ بزرگ غیرقابل پیش بینی در یک چهار راه رانندگی کنید، همه ی ماشین های تسلا پس از آن که بروز رسانی شدند, می دانند که چطور در آن پیچ حرکت کنند. در حال حاضر بیش از 500،000 اتومبیل تسلا فقط در ایالات متحده مشغول به کار هستند و اکنون که تسلا مشکلات عمده تولید خود را حل کرده است ، به صورت تصاعدی افزایش می یابد. با اتومبیل های خودران که در جاده های ما حرکت می کنند و همچنین هواپیماهای بدون سرنشین خودکار که بالای سر ما پرواز می کنند، نمی توانید تأثیر هوش مصنوعی در زندگی را انکار کنید.

 

بانکداری و دارایی

صنعت بانکداری و دارایی نقش عمده ای در زندگی ما دارد. منظور این است که دنیا با پول کار می کند و بانک ها اساساً دروازه بان هایی هستند که این جریان را کنترل می کنند. . آیا می دانید صنعت بانکداری و دارایی در مواردی مانند خدمات به مشتری، محافظت از کلاهبرداری، سرمایه گذاری و خیلی چیز های دیگر به شدت وابسته به هوش مصنوعی است؟! مثال ساده ایمیل های خودکار است که هر زمان که یک معامله معمولی انجام دهید از بانک ها دریافت می کنید. خوب، این هوش مصنوعی است که از حساب شما مراقبت می کند و در تلاش است تا شما را از هرگونه کلاهبرداری آگاه کند.

و همچنین به هوش مصنوعی آموزش داده شده تا نمونه های بزرگی از داده های کلاهبرداری را جستجو کند و الگویی را پیدا کند تا بتوانید قبل ازآین که اتفاقی که برای شما رخ دهد بتواند به شما هشدار دهد. همچنین وقتی با مشکلی مواجه می شوید و با خدمات مشتریان بانک صحبت می کنید، همچنین هنگامی که کمی مشکوک می شوید و با خدمات به مشتریان بانک صحبت می کنید، احتمال دارد که با یک ربات هوش مصنوعی صحبت کنید.

 

 

ربات های تحلیلگر

اگر اطلاعات مقدماتی درباره بازار سرمایه و تحلیل بازار سرمایه داشته باشید، قطعا می‌دانید که پیش‌بینی وضعیت هر سهام نیاز به دانش تخصصی تحلیل‌های فنی، بنیادی و روانشناسی بازار دارد. کاربرد هوش مصنوعی در این موضوع از زمانی آغاز شد که با استفاده از طراحی ربات‌هایی، امکان پیش‌بینی وضعیت آینده هر سهام با درصد خطای کم در دسترس افراد قرار گرفت.

هوش مصنوعی در این قسمت، این امکان را به شما می‌دهد که ربات مورد نظر را بر روی سیستم معاملاتی خود نصب کرده و آن را به معاملات خود متصل کنید؛ سپس می‌توانید که خروجی مورد نیاز را بر اساس بازه زمانی که انتخاب کرده‌اید دریافت کرده و از پیش‌بینی‌های آن در خصوص انجام معاملات خود استفاده کنید.

فرستادن ایمیل یا پیامک

بیشتر افراد هر روز باید یک یا چند ایمیل بفرستند. پلتفرم‌هایی مانند "گرامرلی"(Grammarly) که برای بهبود متن ابداع شده‌اند، می‌توانند با بررسی ایمیل و پیدا کردن خطاهای آن، به بهتر نوشتن ایمیل کمک کنند. چنین ابزاری برای انجام دادن کار خود، از هوش مصنوعی و "پردازش زبان طبیعی"(NLP) استفاده می‌کنند.

پس از دریافت پیام‌ها، "فیلترهای هرزنامه" یا "اسپم فیلترز"(spam filters)، هوش مصنوعی را به کار می‌برند تا ایمیل‌های مشکوک را شناسایی کنند. نرم‌افزار آنتی ویروس نیز از هوش مصنوعی برای محافظت از حساب کاربر در ایمیل استفاده می‌کند.

امنیت و نظارت

 زمانی که درباره اخلاقیات استفاده از سیستم‌های نظارتی بزرگ صحبت می‌کنیم، نظرات موافق و مخالف زیادی مطرح می‌شود اما نکته مهم این است که شکی در استفاده از سیستم‌های نظارتی نیست و هوش مصنوعی نیز نقش مهمی در آن ایفا می‌کند. از آن‌جایی که امکان نظارت همزمان توسط چند نمایشگر برای انسان وجود ندارد، استفاده از هوش مصنوعی کاملا منطقی است.

با پیشرفت‌های فناوری مانند تشخیص اشیاء و تشخیص چهره، زمان زیادی طول نمی‌کشد که تمام فیدهای دوربین‌های امنیتی به جای انسان توسط هوش مصنوعی مشاهده شوند. اگرچه مدتی طول می‌کشد تا هوش مصنوعی به طور کامل یکپارچه شود،  اما آینده ما از آن هوش مصنوعی است.

 

 

دستگاه های خانگی هوشمند

خانه‌ها به تدریج در حال هوشمند شدن هستند. اکنون بسیاری از افراد، ابزاری مانند ترموستات‌های خانگی هوشمند را به کار می‌گیرند تا اولویت‌های خود در گرما و سرما و عادت‌های روزانه را به آنها آموزش دهند. این ابزار هوشمند پس از یادگیری عادت‌های کاربر می‌توانند دمای مورد نظر او را تنظیم کنند.

ابزاری مانند یخچال‌ هوشمند نیز می‌توانند فهرستی از اقلام مورد نیاز کاربر را بر اساس موجودی یخچال او ارائه دهند و او را در جریان احتیاجات روزانه‌ بگذارند.

موافقم که به یک خانه کامل و مجهز به هوش مصنوعی که به انتخاب های ما در زندگی واقعی واکنش نشان می دهد یک دهه یا بیشتر با ما فاصله دارد. با این حال در حال دیدن مراحلی هستیم که ما را به آن جا می برد. منظور ترموستات های هوشمندی است که دما را بر اساس تنظیمات شما تنظیم می کند، چراغ های هوشمندی که رنگ و شدت چراغ ها را براساس زمان و خیلی بیشتر تغییر می دهند. طولی نخواهد کشید که تعامل اصلی ما با تمام دستگاه های هوشمند خانه فقط از طریق هوش مصنوعی انجام خواهد شد.

 

 

رسیدن به مقصد با هوش مصنوعی

ابزاری که به سفر کمک می‌کنند، امکاناتی بیش از نقشه ارائه می‌دهند. سرویس‌هایی مانند "گوگل مپس"(Google maps) و اپلیکیشن‌های مخصوص سفر برای بررسی عبور و مرور و شرایط آب و هوا، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

ممکن است خودرویی که کاربر برای رفتن به محل کار از آن استفاده می‌کند، فناوری‌های مخصوص کمک به راننده را شامل شوند. برخی از افراد نیز ترجیح می‌دهند از خودروهای خودران شرکت‌هایی مانند "ویمو"(Waymo) استفاده کنند. همه این خدمات، کار خود را با کمک هوش مصنوعی انجام می‌دهند.

 

خرید هوشمند

هنگامی که صحبت از خرید به میان می‌آید، نام "آمازون"(Amazon) که بزرگترین فروشگاه آنلاین آمریکا است، خودنمایی می‌کند. چنین فروشگاه‌هایی، کاربران را پیوسته در معرض هوش مصنوعی قرار می‌دهند.

الگوریتم‌های خرید مبتنی بر هوش مصنوعی، اولویت‌ها و علاقه‌های کاربران را در خرید یاد می‌گیرند و پیشنهاداتی را در این زمینه ارائه می‌دهند. آمازون، الگوریتم‌ها و ارزیابی‌های پیش‌بینی کننده‌ای را در این زمینه ارائه می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد که خرید خود را با یک کلیک انجام دهند.

 

پزشکی

با ارزش ترین ویژگی های هوش مصنوعی، حافظه عالی و توانایی پردازش حجم عظیمی از اطلاعات، تجزیه و تحلیل آن و یافتن راه حل های مناسب است. به عنوان مثال، این مورد در مورد سیستمی از IBM به نام Watson و Google به نام DeepMind Health است. آنها نه تنها به پزشکان توصیه‌هایی می کنند، بلکه احتمال بیماری یک بیمار را در مراحل اولیه که تشخیص آن برای شخص تقریباً غیرممکن است، آشکار می کنند.

هوش مصنوعی نه تنها به پزشکان بلکه به بیماران نیز کمک می‌کند. پزشکی از راه دور و کاربردهای مختلف آن در حال افزایش است. روش های مختلف کار مانند جمع آوری اطلاعات از حسگرهای متصل به بیمار (به عنوان مثال، دستبندهای تناسب اندام، ساعت های هوشمند) استفاده می شود. سیستم های تحقیقی وجود دارد که بر اساس پاسخ های دریافتی از بیمار، تشخیص احتمالی، توصیه های درمانی را صادر می کنند یا این داده ها را برای پزشک معالج ارسال می کنند. این برنامه می تواند در حالت تشخیص گفتار یا ارتباط متنی کار کند.

 

 

کشاورزی

در کشاورزی، هوش مصنوعی برای ردیابی بهینه کاشت، رطوبت خاک و هوا، وجود کودهای ضروری در خاک و مراقبت کلی از گیاهان استفاده می شود. برای مثال، ماشین‌ها آموخته‌اند که علف‌های هرز را شناسایی کرده و با دقت آن‌ها را حذف کنند (با بیرون کشیدن آنها بدون آسیب رساندن به بقیه کاشت‌ها یا استفاده از آفت‌کش‌ها). ماشین‌های هوشمند می‌توانند بیماری‌ها یا آفات گیاهی را از روی تصاویر شناسایی کنند، و علاوه بر این، مواد شیمیایی مناسب را به صورت هدفمند درنقطه مورد نظر استفاده کنند. این امر به میزان قابل توجهی در مصرف آفت کش ها و علف کش ها صرفه جویی می کند.

 

نتیجه

همانطور که مشاهده می کنید ، هوش مصنوعی با سرعت بیشتری محبوبیت می یابد و بر نحوه زندگی ما تأثیر می گذارد و تجربه مشتری را بهبود می بخشد و با آن تعامل می کند. هوش مصنوعی در انتخاب ما تأثیر می گذارد و به روشی دیگر زندگی می کند.

در سال های آینده با توسعه ، بهبود و حاکمیت بیشتر چیزهای زیادی در انتظار است.